Konkursy Roku Wolfkego
Konkurs „Poszukiwanie talentów”
Czas realizacji: styczeń – czerwiec 2023
Będzie on skierowany do uczniów klas 7 i 8 szkół podstawowych oraz uczniów szkół ponadpodstawowych. W pierwszym etapie uczestnicy będą musieli rozwiązać krótki test dostosowany do wieku. Drugi etap polegał będzie na przesłaniu prac w min. trzech z pięciu kategorii:
- literatura (limeryk związany z postacią Mieczysława Wolfkego, wywiad ze współcześnie żyjącym fizykiem lub wymyślony wywiad z Mieczysławem Wolfke dotyczący jego osiągnięć naukowych),
Co to jest limeryk? - podajemy za Wikipedią
Limeryk (ang. limerick, od miasta Limerick w Irlandii) – miniaturka liryczna; nonsensowny, groteskowy wierszyk o skodyfikowanej budowie:
- pięć wersów o ustalonej liczbie sylab;
- układ rymów aabba,
Utwór ten, który pod względem treści jest rymowaną anegdotą, ma też zwykle stały układ narracji:
- wprowadzenie bohatera i miejsca, w którym dzieje się akcja, w pierwszym wersie,
- zawiązanie akcji w wersie drugim (często wprowadzony jest tu drugi bohater),
- krótsze wersy trzeci i czwarty to kulminacja wątku dramatycznego,
- zaskakujące, najlepiej absurdalne rozwiązanie w wersie ostatnim.
- sztuka (portret uczonego, plakat, który wzbudzi zainteresowanie fizyką lub przedstawiający osiągnięcia uczonego),
- film/fotografia (film/zdjęcie zjawiska fizycznego wraz z wyjaśnieniem),
- doświadczenie (przygotowanie, wykonanie i opisanie doświadczenia własnego lub zaproponowanego przez Komitet Organizacyjny),
Jak opisywać doświadczenia?
- Tytuł doświadczenia;
- Cel doświadczenia – należy określić, co chcemy udowodnić, co chcemy zmierzyć lub, co chcemy zademonstrować;
- Przyrządy pomiarowe- należy wymienić przyrządy, którymi się posługujemy;
- Opis przebiegu doświadczenia- opisujemy kolejne czynności, które zostały wykonane;
- Tabela pomiarów doświadczenia-należy podać wyniki pomiarów, jeśli doświadczenie miało charakter ilościowy;
- Obliczenie szukanej wielkości lub sformułowanie wniosku z doświadczenia;
- Omówienie źródeł niepewności pomiarowej.
Opis doświadczenia może (ale nie musi) być zilustrowany jedną fotografią. Nie należy doświadczeń filmować. Rachunek niepewności pomiarowej:
- dla uczniów szkoły podstawowej nie jest wymagany,
- dla uczniów szkoły ponadpodstawowej podnosi wartość pracy.
Tematy doświadczeń zaproponowane przez Komitet Organizacyjny:
Szkoła ponadpodstawowa
- Wyznacz prędkość dźwięku w powietrzu.
- Wyznacz moment bezwładności pręta lub walca.
- Wyznacz długość fali świetlnej wykorzystując zjawiska dyfrakcyjno- interferencyjne.
- Wykonaj charakterystykę prądowo-napięciową dowolnej diody półprzewodnikowej.
- Wykonaj doświadczenia ilustrujące zjawisko indukcji elektromagnetycznej.
- Zademonstruj i opisz doświadczenie, w którym pozornie znika energia.
Szkoła podstawowa
- Wykonaj zabawkę, w której pokażesz zasadę zachowania energii.
- Wykonaj doświadczenie, w którym zbadasz, od czego zależy współczynnik tarcia pomiędzy dwoma powierzchniami.
- Zbadaj proces stygnięcia wody w dwóch przypadkach: woda z wkroploną odrobiną oleju na jej powierzchni i bez tego oleju. Wykreśl zależność temperatury od czasu. Czy obserwujesz różnice? Zinterpretuj je.
- dla najmłodszych (projekt i opis zabawy, którą można będzie zorganizować w przedszkolu lub szkole, projekt planszowej gry edukacyjnej dla najmłodszych dotyczącej m.in. osiągnięć Mieczysława Wolfkego).
Konkurs „Odkryjmy Wolfkego”
Czas realizacji: marzec 2022 – maj 2022
Ogólnopolski konkurs z okazji Roku Mieczysława Wolfkego, promujący treści obejmujące życie i osiągnięcia tego naukowca oraz szeroko pojęte inicjatywy inspirowane jego postacią.
- Młodzi eksperymentatorzy – na pomysł i wykonanie najciekawszego eksperymentu inspirowanego postacią Mieczysława Wolfkego,
W kategorii: uczniowie klas 7-8 szkół podstawowych:- 1. miejsce - Cyprian Łukasiewicz, Warka
- 2. miejsce - Maksymilian Rheindorf-Zaorski, Warszawa
- 3. miejsce - Tomasz Więcek, Warszawa
W kategorii: uczniowie szkół ponadpodstawowych:- 1. miejsce - Stanisław Czarnek, Warszawa
- 2. miejsce - Joanna Tokarz, Bytom
- 3. miejsce - Eryk Zubrzycki, Tarnowskie Góry
- Młodzi literaci – na najciekawsze opowiadanie ilustrujące jak mogło wyglądać jedno z wydarzeń w życiu Mieczysława Wolfkego,
W kategorii: uczniowie klas 7-8 szkół podstawowych i szkół ponadpodstawowych:- 1. miejsce - Natasza Kwiatkowska, Konin
- 2. miejsce - Wiktoria Klepczarek, Warszawa
- 3. miejsce - Martyna Maćkowiak, Katowice
- 1. miejsce - Adrian Musiał, Stary Koniecpol
- 2. miejsce - Aleksander Kostrzewski, Włocławek
- 3. miejsce - Grzegorz Reiwer, Gdańsk
- Młodzi artyści – na najładniejszą pracę plastyczną przedstawiającą projekt banknotu z wizerunkiem Mieczysława Wolfkego lub Postać Mieczysława Wolfkego.
W kategorii: uczniowie klas 1-4 szkoły podstawowej- 1. miejsce - Adriana Kostrzewska, Włocławek
- 2. miejsce - Aniela Tyszczuk, Warszawa
- 3. miejsce - Oliwia Podgajna, Międzyrzec Podlaski
- 1. miejsce - Gabriela Kikoła, Warszawa
- 2. miejsce - Viktoria Wedekind, Tychy
- 3. miejsce - Kinga Wąsiewicz, Warszawa
- 1. miejsce - Marianna Barton, Byczyna
- 2. miejsce - Anna Klimiuk, Sarnaki
- 3. miejsce - Natalia Pawluszek, Kielce i Julia Żukowska, Suchowola (ex aequo)
W kategorii: wszyscy, którzy chcą pisać o Mieczysławie Wolfkem
W kategorii: uczniowie klas 5-8 szkoły podstawowej
W kategorii: uczniowie szkół ponadpodstawowych
Serdecznie gratulujemy!
Zwycięskie prace literackie i plastyczne zostaną zaprezentowane w czasie pikniku naukowego z Wolfkem wraz z pokazami zwycięskich eksperymentów. Dodatkowo laureaci otrzymają nagrody pieniężne i rzeczowe.
Kontakt w razie pytań lub wątpliwości: wolfke2022@fizyka.pw.edu.pl